Tid | Tema |
---|
09:00 - 09:25 | Registrering og besøk i utstillingen |
09:25 - 09:35 | Åpning og kulturinnslag Hilsen fra Jana Midelfart Hoff, byråd for barnehage og skole Hilsen fra Fagforbundet v/ Mette Henriksen Aas, leder seksjon kirke, kultur og oppvekst |
09:35 - 10:25 | Hur kan vi veta vad som är möjligt om vi inte börjar med de yngsta barnen? v/ Markus Bergenord, digitalista, Katarina Västra Förskola, Stockholm - Les mer
Reggio Emilia är en stad i norra Italien. Reggio Emilia är också ett begrepp som står för den pedagogiska filosofi – som är en barnsyn och en människosyn snarare än en pedagogisk inriktning – vilken har utvecklats i Reggio Emilias kommunala förskolor under femtio år. Markus kommer att visa hur den digitale tekniken kan användas som ett av de ”100 språken”. Uttrycket ”100 språken” kommer från en dikt av Loris Malaguzzi som talar om barns många olika uttryckssätt och vikten av att barn får använda dessa och förbinda dem. Den digitale tekniken kan vara ett verktyg för att sammanfoga de ”100 språken” i projektinriktat arbete med pedagogisk dokumentation, och bli en del i förskolans pedagogiska miljö. |
10:25 - 10.45 | Pause og besøk i utstillingen |
10:45 - 11:15 | Estetiske innganger til læring og multimodale arbeidsmåter i valsetakt v/ Nina Engesnes, høgskolelektor, Institutt for barnehagelærerutdanning, Høgskolen i Oslo og Akershus - Les mer
Dette innlegget handler om et prosjekt i Fossum barnehage i Oslo i samarbeid med Høgskolen i Oslo og Akershus. Prosjektet utforsker hvordan tospråklige barns forståelse av barnelitteratur (en barnebok og en sang) kan støttes av estetisk aktivitet og berøringsteknologi som nettbrett og smarttelefon. Innlegget tar spesielt for seg det didaktiske arbeidet med Rasmus Roedes sang ”Firkløvervalsen”. Det ble benyttet multimodale arbeidsmåter der sang, bevegelse, foto, tegning og tekstskaping i appen ”BookCreator” ble integrert i hverandre. |
11:15 - 11:45 | Profesjonsfaglig digital kompetanse v/Cathrine Fragell Darre, pedagogisk leder, Norlandia Barnehagene - Les mer
Digitale verktøy skaper nye muligheter i eksisterende praksis og kan starte unike prosesser som videreføres i mer tradisjonelle rammer. I barnehagen skal alle få erfare sosiale prosesser og kreativ bruk. Barnehagen har som mandat å være sosialt utjevnende. Det handler både om de barna som spiller aleine hjemme og det handler om de som ikke har tilgang. Medieinntrykk kan påvirker leken og barnehagen kan da bidra til felles referanser om det er få av mange som ikke har de samme referansene.
Det er ikke gitt at det er hensiktsmessige prosesser fordi barna tilsynelatende er fornøyde, de voksne må være tilstede, følge opp og vite hva som skjer. Derfor er det avgjørende at barnehagenes ansatte har profesjonsfaglig digital kompetanse.
Barnehagene må ta ansvar for alt de sender fra seg av dokumentasjon. Det holder ikke alltid med lov om personvern og foreldrenes godkjenning. Fokus på barnas integritet og rett til å vurdere selv, når de er gamle nok, hva som skal finnes av bilder og fortellinger på nett. |
11:45 - 12:30 | Lunsj |
12.30 - 13:40 | Arbeidsseminar |
A | Finnes det en app for alt? v/ Filip Witzell, barne- og ungdomsarbeider, Regnbuen barnehage, Trondheim - Les mer
Filip vil fokusere på bruken av matematikk applikasjoner på nettbrett. Han vil gi eksempler på hvordan forskjellige applikasjoner dekker et vidt spekter av områder innenfor matematikk i barnehagen. Filip vil også gi eksempler på hvordan dette kan foregå på barns premisser ved bruk av berøringsteknologi, hvordan pedagogene kan benytte seg av undringen rundt temaene barna er opptatt av og hvordan barna kan introduseres for nye tema. Det blir satt av tid til utprøving og erfaringsutveksling.
|
B | Mer pedagogikk med digitale verktøy i barnehagen v/ Monica Hartviksdatter Jenssen, rådgiver, IKT-senteret, Tromsø - Les mer
Bruk av digitale verktøy i barnehagen handler om å styrke og fornye det pedagogiske arbeidet og forankre det i rammeplanen for barnehagen. Hvilke muligheter og utfordringer gir disse nye pedagogiske verktøyene som for eksempel nettbrettene. Det krever en bevisst holdning fra personalet i barnehagene om hvilke verktøy en bruker, hvorfor og hvilket mål en har med aktiviteten. |
C | SMART Board i barnehagen v/ Tone Næss og Anita Gustavsen, INTERACTIVE NORWAY - Les mer
Tips til bruk av SMART Board og Dokumentkamera i barnehagen. Vi viser deg muligheter for interaktivitet i SMART Notebook, hvordan du enkelt kan lage bildelotto og andre interaktive oppgaver til barna?
Det blir også et innslag med barn og voksne fra Øyjorden barnehage som vil vise frem praktiske eksempler.
Ta med egen PC med programvaren SMART Notebook og bli med å prøv. Vi prøver ut ulike funksjoner og lager ting du kan bruke neste dag i barnehagen. |
D | Geocaching som aktivitet i barnehagen v/ Paal Christian Bjønnes, pedagogisk leder, Sentrum barnehage, Klæbu kommune - Les mer
Geocaching trekker stadig flere ut i naturen på jakt etter nye opplevelser! Både det offisielle spillet og hjemmelagede varianter egner seg som en spennende og lærerik aktivitet i barnehagen. I denne økta får du en innføring i Geocaching-universet og får prøve det ut i praksis. Det er en fordel, men ikke et krav, at du på forhånd har lastet ned en app for geocaching, og registrert deg på geocaching.com, noe som er helt gratis. |
E | Legoroboten WEDO i barnehagen – hvorfor og hvordan? v/ Kristin Rogne og Birthe Lavik Nordby, rådgivere ved Pedagogisk fagsenter i Sarpsborg kommune - Les mer
WeDo er en samling legofigurer barna lett bygger etter instruksjon. Figurene kan foreta små bevegelser ved hjelp av en motor som er koblet til pc, og de kan startes ved hjelp av sensor. I arbeidet med disse figurene får barna erfaring med noen enkle mekaniske prinsipper og begreper som trinser, tannhjul, motor og bevegelsessensor som forklarer noen av hverdagsmysteriene . Barna ser også hvordan man ved hjelp av pc kan styre og planlegge ulike hendelser. Under byggeprosessen bruker vi begreper som blant annet størrelser, farger, retning og rom. |
13:40 - 14:05 | Pause |
14:05 - 14:50 | Parallellsesjoner |
A | Ut i verden. Kommunikasjon mellom barnehager på tvers av språk og landegrenser v/ Kjersti Baraas Ruud, e-Twinningambassadør - Les mer
eTwinning er et gratis tilbud for kreativ utforsking, læring og lek med barnehagelærere og barn i en rekke europeiske land. Gjennom eTwinning kan du delta i prosjekter og kommunisere med barnehager på tvers av språk og landegrenser, og mellom barnehager i Norge. Denne parallellen vil gi eksempler på eTwinning brukt i norske barnehager og informere om hvordan du kan bli en del av dette nettverket.
|
B | Hvordan bygge robuste fagmiljøer i barnehagen? v/ Marion Kvellheim, faglig leder barnehage, Conexus og Vibeke Mostad, Seniorrådgiver Stiftelsen IMTEC- Les mer
Er du leder i en barnehage, eier av en barnehage eller jobber med tilsyn i barnehagen? Vil du se hvordan digitale verktøy kan hjelpe deg i arbeidet ditt med faglig utvikling i barnehagen?
Barnehagen som organisasjon omfatter et bredt spekter av kompetanse på ulike nivåer. Fra ufaglært arbeidskraft på avdelingsnivå via barnehagens høyskoleutdannede ledere til barnehageeiers/tilsynsmyndighets kompetanse. Innlegget tar for seg hvordan det digitale verktøyet PULS kan bidra til at organisasjonen på en systematisk måte sikrer gode prosesser for fagutvikling, bygger en kultur for deling av kunnskap, samt dokumenterer progresjon på kvalitetsarbeid.
|
C | Kunstfaglig prosjekt og digitalt arbeid med 1-3-åringene v/ Elisabet Alnes, styrer, Klosteret barnehage, Bergen - Les mer
Elisabeth vil fortelle hvordan Klosteret barnehage tar i bruk digitale verktøy i prosessarbeid med 1-3-åringene i barnehagen. Barnehagen jobber store deler av året med et kunstprosjekt. Her er barna aktivt med på å drive prosjektene frem og medvirke til at vi får et endelig resultat. Årets prosjekt har arbeidstittelen ”Street Art” og foregår ute i byrommet. Vi bruker verktøy som digitale kamera og Smart Board. Elisabeth vil også se tilbake på tidligere prosjekt der digitale verktøy har hatt en naturlig plass.
|
D | Bruk av Smart Board i en flerspråklig barnehage v/ Bente Halvorsen, styre, og Eva Lilleland, fagarbeider, Førresfjorden barnehage, Tysvær - Les mer
Smart Board er et nyttig hjelpemiddel vi har mange barn med et annet morsmål enn norsk. Den er et av verktøyene vi bruker når vi arbeider med morsmålstimulering og når vi arbeidet med norskopplæring. Førresfjorden barnehage er velkomstbarnehage for barn av nyankomne flyktninger i Tysvær kommune. Vi har flyttet språkarbeidet med de flerspråklige barna ut av treningsrommet og integrert arbeidet som en naturlig del av barnehagens pedagogiske virksomhet.
|
E | Barnehagens møte med en digital verden - nettbrett, kreativitet og utvikling v/ Nina Knarvik, fagsjef, Norlandia Barnehagene - Les mer
Hvordan utvikle profesjonsfaglig digital kompetanse i en barnehagedivisjon - med utgangspunkt i lokal entusiasme? Norlandia Barnehagenes prosjekt "Digital praksis i barnehagen" har som målsetting om å implementere og utvikle bruk av digitale verktøy. Det rulles nå ut i Norlandias 80 barnehager i Norge og Sverige. Det er et pilotprosjekt med gode erfaringer som skaper begeistring og etablerer ny og viktig kunnskap. Digitale verktøy benyttes aktivt som virkemiddel i det pedagogiske arbeidet, og gir spennende dimensjoner for dokumentasjon og kommunikasjon med foreldre.
|
14:50 - 15:00 | Pause |
15:00 - 15:45 | Plads til leg - med digitale medier. Om medier og leg i børnehaven v/ Stine Liv Johansen, universitetslektor, Aarhus Universitet, Danmark - Les mer
Børns leg er under forandring - og under pres. På den ene side er medierne omdrejningspunkt for børns leg, interaktion og kammeratskabskulturer og giver mulighed for nye, kreative udfoldelsesmuligheder. På den anden side er medier og IT blevet et redskab, der ofte forbindes med formelle læringsmål. Stine Liv Johansen vil i sit oplæg diskutere, hvad medierne betyder for børn og hvordan vi som voksne kan tage udgangspunkt i dette i en pædagogisk kontekst.
|
15:45 - 16:00 | Fra Musikk til språk v/ Liakroken barnehage og pedagogisk konsulent/musikk pedagog Kjell Inge Øksendal. |